Zapiski wszelakie… i nie tylko :)

Czy opony zimowe to konieczność?

Budowa opony przypomina technologiczny kompromis, ponieważ trudno niemożliwym jest uzyskanie opony, która będzie doskonale sprawowała się w temperaturach powyżej kilkunastu stopni Celsjusza jak i grubo poniżej zera.

oponyNa rynku nie ma opon, które sprawnie poruszałyby się po lodzie i równocześnie zapewniały niskie opory toczenia, a przy tym nie ścierałyby się szybko na rozgrzanym asfalcie altem. Opony sezonowe są przy tym konstrukcjami, które oferują wyważone właściwości, które pozwalają na poruszanie się w różnych warunkach atmosferycznych. Niestety w żadnych warunkach nie gwarantują najlepszej sprawności i zawsze przegrywają z dwoma kompletami opon, tj. zimowych i letnich.
Zimówki zapewniają dużo lepsze osiągi przy niskich temperaturach niż ogumienie całoroczne, ponieważ każdy element bieżnika i mieszanki został dostosowany do jak najlepszego odprowadzania deszczu, śniegu oraz błota pośniegowego.

Opony letnie to znów gwarant doskonałego prowadzenia na suchym asfalcie i dużych prędkościach. Zdaniem specjalistów, opony wielosezonowe mogą być polecane tylko osobom, które poruszają się w cyklu miejskim lub mieszanym z przewagą tego pierwszego. Warto mieć jednak na uwadze, że wielosezonówki mogą być mało komfortowe w nieco trudniejszych warunkach, dlatego poruszając się na oponach całorocznych należy zachowywać odpowiednią ostrożność.

Opony zimowe. Czy warto?

Podstawowymi zaletami opon zimowych, które biorą górę nad oponami uniwersalnymi są m.in. zachowanie odpowiedniej przyczepności na powierzchniach wyraźnie zaśnieżonych i oblodzonych, a przy tym pozwalają na uniknięcie przykrego zjawiska jakim jest tzw. slushplaning.
Opony różnią się między sobą głównie składem mieszanki z jakiej zostały wykonane oraz projektem bieżnika. Struktura bieżnika opon zimowych jest znacznie wyraźniej ponacinana w stosunku do ogumienia letniego. Większa ilość tzw. lamelek pozwala na zachowanie wysokiego poziomu elastyczności opony, a charakterystyczne rowki gwarantują szybsze odprowadzanie materiału (np. błota, śniegu itd.) z konstrukcji.

Zauważalne różnice są także w składzie gumy. Opony zimowe ze względu na dużą zawartość krzemionki nie robią się twarde z temperaturach ujemnych, a to pozwala lepsze prowadzenie auta w zakrętach. Międzynarodowe testy potwierdzają wyższość opon zimowych nad letnimi, ponieważ w skrajnych przypadkach zapewniają nawet o 20 – 25 % krótszą drogę hamowania.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 10.0/10 (1 głos )
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: -1 (z 1 głos)